Rastløs!

Nu børjar bli riktigt riktigt rastløs! Efter dagar av sängliggande och førkylning med endast uppgång før måsten såsom läkartider, BM-tider (jordmor) och fotografering så känner jag bara att jag MÅSTE gøra någonting! Tokigheten håller på att ta øver...speciellt nu då Atle åkte på jobbet igen (efter att ha varit hemma-sjuk med mig i två dagar...). Det har varit ganska mysigt att bara vara sjuk, men nu känns det lite bättre och jag har en knippa mer energi idag än jag haft tidigare i veckan så nu vill jag ut på bus!
Føreslog till Atle att vi skulle åka till Bergen øver helgen så jag skulle få se den stan någon gång..men det kommer inte att bli av.
Så føreslog jag att vi skulle åka till Sverige idag men det ville han inte HELLER! MORR! Ska jag bara sitta här hela tiden eller? Jag kan inte shoppa før det är ingen vits att gøra det nu när det bara är typ 30 dagar till baby skall komma. Jag behøver inget och baby har allt.

Sen var jag hos BM igår. Hon hoppas jag verkligen att jag bara behøver träffa en gång till før hon tycker jag inte alls om. Sa det till Atle førsta gången vi var hos henne att hon inte riktigt var min typ av människa...vet inte riktigt vad som inte stämmer men det är ingen bra kontakt. Något som är synd før jag hade trott att det skulle vara värsta mys ocg gå till barnmorskan som skulle berätta massa mys/hemska saker om graviditeten, fødsel och så där.
Men Nej.
Igår så børjade hon med att bli sur på mig før att jag och Atle inte gått på någon havandeskapskurs/svangerskapskurs.
-Men herregud, jag hinner ju inte gå igenom allt med er! Var det hon lyckades få ut ur munnen sin.
Redan där kände jag att jag kom på fel fot med henne igår...
Jag sa till henne att jag har läst MASSA om fødsel och graviditet och allt som kan tänkas, men det var absolut inte bra nog.
Hon fick mig att känna mig riktigt dålig! (Jävla kärring!)
Sen så kollade hon hur lilla vesslan i magen låg och hon låg med huvudet ner men inte fixerat (suck, tycker ju hon ska komma snart -kan babysar fixera sig fort och komma typ dagen efter?)
Allt såg bra ut...=)
Så skulle jag väga mig och då sa jag att jag helst skiter i det før att jag inte vill fokusera på vikten, då blev hon sur och sa att jag inte behøvde om jag inte ville men att det var bäst att gøra det.
Great.
Vågen gick upp som en sol men fan inte ner som en pannkaka. Så har jag rundat 20 kg i denna graviditet och VET NI VAD KÄRRINGEN SA?
-Du ska nog koncentrera dig på att inte äta så mycket!
Där och då ville jag bara ta mina saker och gå, hur jävla massa kritik ska man behøva ta från en tant som tydligen hade en riktigt dålig dag? Lägg till alla dessa kommentarer i mina gravidhormoner så kan ni ju tänka er hur kul det var att snacka om amning med henne sen?
Sen så kände hon sig tvungen att boka in en tid "redan i vecka 39" før att hinna prata om førlossningen i och med att jag valt att inte betala 3000nok før att gå en kurs (som jag anser skall vara gratis eller BETYDLIGT billigare iaf!) där dessa frågor behandlas.
Vet ni vad, jag tror jag lär mig 17000 ggr mer av att läsa än att sitta och høra på henne iaf. (Jag är riktigt riktigt arg på denna kvinna!)
Hon sa att jag inte skulle lyckas få av mig alla kilon jag lagt på mig, fuck you barnmorskan -dom kommer rinna av mig! Maken till beslutsamhet kommer du aldrig att ha skådat.'

Samma dag som jag fick høra av en certifierad barnmorska att jag faktiskt  är lika fet som jag känner mig (fast jag tycker jag ser jäkla bra ut!) så fick jag høra en annan riktigt dålig nyhet. Ingen farlig en som handlar om sjukdom och død och sådant, mer om fortsättningen på livet, jobb och møjligheter osv...det är inte riktigt jättemycket som spelar mig i händerna nu på den fronten. Det händer massa och jag kan inte ens høja handen och säga -Hey, I'm interrested. Det är väl inte meningen. Det dyker upp något annat och bättre i framtiden, eller hur? Annars så får jag søka mig om efter andra gräsmattor att beta på, før uppåt och framåt SKA JAG!

Så, där kom lite negativ energi ut genom fingertopparna mina, spottat rakt i ditt ansikte. Men SÅ illa är det inte, är ju inte sur på er, bara på barnmorskan! =)

Nu ska jag ringa Atle, han ringde precis och førklarade varfør vi inte kan åka till Sverige idag. Førstår fortfarande inte varfør...men det är den där høgtsusande sidan av mig (refererar till tidigare blogginlägg), den sidan av mig som är fast førankrad i backen och verkligheten heter Atle. Han är väl kanske den smarta, men jag är den med viljan! Ska førsøka svälja tårarna som bubblar i øgonen (men de har inte runnit øver!) och inse att vi inte ska åka någonstans i helgen (och det är inte heller det som är det viktiga, det viktiga är att aktivera oss, gøra något annat än gå på shoppingcenter och liknande). I slutändan är ändå det viktigaste att jag får vara med min Atle.

Ha det!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Du borde ha bytt barnmorska på en gång! För det ska kännas bra, du har rätt att byta. Jag gick ju upp 24 kg och min sa då att det var heeelt normalt! Och kurs va faaan 3000kr!! Efter att jag läst den där boken du fick av mig så sa dom inget nytt på föräldrdakursen! Den är ju dock gratis här. Men det var ju kul att träffa andra par. SKIT i den där kärringen!

2011-03-11 @ 11:34:11
Postat av: Johanna

Men hjälp vilket nöt till BM! Så bitter som hon verkar va är hon ju inte direkt stödet som man behöver som förstagångs föderska, och dessa som man ska få förtroende för & "känna att man kan fråga allt". I sverige lär vi oss att man kan gå upp 20kg under en helt NORMAL graviditet! Om man gått upp 30kg eller mera så kan det vara svårt att gå ner dom efteråt om man inte tränar & lägger om sin kost. Men tro mig, amningen kräver minst lika många kalorier extra om dagen som du stoppar i dig som gravid. (och jag pluggar sånt här, så det är en säker källa...) Att betala för föräldrakurs var ju också ett skämt, och jag hade INGET ut av den - läste mycket själv som du verkar göra, så det kommer gå galant det här. KRAM

2011-03-11 @ 12:51:59
Postat av: Linda

Camilla: Jo men først så visste jag inte att jag skulle tycka så dåligt om henne jue...



Johanna: Jag vet att det ær normalt men hos den dær tanten kænde jag mig som en fet flodhæst s om inte hade gjort min hemlæxa! Hmm..

Jag hade tænkt mig att min bm skulle vara en søt "bæsta væn", men så blev det alltså inte. Næsta gullrumpa som ska fødas ska ha værldens bæsta bm.

Ja, det ær sjukt att b etala før en sådan kurs...det ær urbotastendumt! Men som både du och jag sæger, jag tror det går helt fint ændå =)



Kram!

2011-03-11 @ 14:23:32
Postat av: Hanne

kjerring... du ser smashing ut!!!! :-)

2011-03-11 @ 16:01:52
Postat av: Jessica

Men hjälp, vilken tråkig bm du verkar fått!! Förstår att det känns jobbigt att få sådana där kommentarer men försök att bara låta det rinna av dig! Du är jättefin och det är inte alls konstigt att gå upp 20kg. Med järnvilja går man ner efteråt - oavsett hur mycket man gått upp under graviditeten! Du kommer säkert att tappa det mesta av amningen (visst skulle du försöka amma? tycker mig ha läst det..?) Blir jätteförvånad över att det kostar pengar (dessutom 3000nok) att gå föräldrautbildningen - helt sjukt! Hur gjorde folk förr i tiden när de födde liksom?! Utan utbildad personal och föräldrautbildningar och gud vet allt?! Näe, det där kommer att gå finfint - fokusera du på att tänka positivt istället! Kram <3

2011-03-12 @ 13:48:26
URL: http://jessicaeriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0