Norge vs Sverige

Norrmännen är ett stolt folkslag. Lika stolt som svenskarna. Och lika mycket bättre som vi svenskar anser oss vara än norrmännen, lika mycket bättre än oss anser norrmännen sig vara så klart. Skillnaden mellan Norge och Sverige är att i Norge så sänds svenska tv-kanaler i det vanliga tv utbudet, 1,2 & 4. På radio sänds massa svenska sånger och svenska artister och i tex idol så sjunger en artist i varje program på svenska, typ. Dom kallar oss också "söta bror". Men, under min uppväxt och mitt liv i Sverige har jag egentligen inget minne av att vi vurmar så mycket för vårt grannland i väst? Den enda egentliga kontakten jag kan erinra är alla de norska bilarna på vägarna på somrarna, de norska vitsarna man hört samt uppfattningen om hur dyrt det är i landet.
Med andra ord är jag glad, nej lycklig, över att jag är en svensk i Norge och inte vice versa. Tack Norge för att ni gör så det känns "som hemma" här och att ni är så mycket snällare med oss svenskar än vi är med er:-)


Förresten så råkade jag väcka Mellie när jag skulle lägga täcker över henne nu för en stund sedan. Så. Nej. Det var inte så lätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0